Je eigen restaurant openen? Deze stappen neem je!
Als fanatieke hobbykok en wijnfanaat heb ik al jaren de droom om in onze achtertuin een mini-bistro te openen. Het lijkt me geweldig om hier één keer per maand op top-niveau voor een select gezelschap te koken. Waarom ik dit niet doe? Ik heb er nu de tijd niet voor. Maar over een jaar of tien sluit ik dit zeker niet uit. Laatst was ik vast begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden. Want een eigen restaurant openen? Dan moet er heel wat gebeuren. Deze stappen neem je!
Bedrijfsplan en concept
Voordat je ook maar een gast kunt ontvangen, is het belangrijk om een solide bedrijfsplan en concept uit te werken. Denk na over wat jullie je gasten kunnen bieden, wie mogelijke concurrenten zijn en wat een strategische locatie is. Open je bijvoorbeeld een sushi- of Italiaans restaurant? Realiseer je dan dat de concurrentie moordend is. Zeker als je deze in een stad of dorp wilt vestigen waar al meerdere van dit soort restaurants zitten. Wees creatief, origineel en zoek naar een plek waar jouw doelgroep op jouw concept zit te wachten.
Vergunningen
Je mag niet zomaar eten en drinken verkopen. En dat is maar goed ook! In het kader van de voedselveiligheid en de alcoholwet is het daarom belangrijk om aan alle wet- en regelgeving te voldoen en de nodige vergunningen aan te vragen. Heb je deze niet en ga je toch open? Dan kun je erop rekenen dat je jouw tent weer heel snel kunt sluiten. En dat is heel erg zonde. Goed induiken als jij je eigen restaurant gaat openen.
Inrichting en inkoop
Vergis je niet in de enorme investering die je bij de inrichting en inkoop van jouw restaurant zult moeten doen. Denk op de eerste plaats aan het inrichten van de keuken (met goede koelcel op maat en andere professionele keukeninrichting). Maar ook de inrichting van het restaurantgedeelte waar de gasten eten, de entree en de bar. Soms kun je voordelige horeca-boedels overnemen. Wil je graag alles nieuw kopen? Kijk dan eens op vinkoelenvriezen.nl.
Leveranciers en personeel
Een leuke klus, is het kiezen van leveranciers en het aannemen van personeel. Kijk hierbij zorgvuldig wat bij jullie concept aansluit en pas hier de leveranciers en het personeel op aan. Lokaal en duurzaam inkopen is een trend, maar houd er wel rekening mee dat dit mogelijk niet aansluit bij jouw prijsconcept. Realiseer je ook dat jouw personeel het visitekaartje van je zaak is. Kijk ook hierbij dus naar de doelgroep die jij wilt aanspreken en pas hier je aannamebeleid op aan. Een sommelier in een kroeg of een hobbykok in een sterrentent? Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken.
Marketingstrategie
Je ziet dat social media een steeds grotere invloed heeft op het slagen of falen van een restaurant. Zo werd Mama Kelly in Amsterdam ongekend populair omdat je er zulke mooie Instagram-kiekjes kunt maken en moet je bij Izakaya of Ferilli’s zijn als je bekende Nederlanders wilt spotten. Hebben ze hier het beste eten van Amsterdam? Zeker niet en toch zitten deze tenten altijd bomvol. Sterk staaltje marketing.
Praat mee
Wil jij een eigen restaurant openen? Zo ja, wat voor concept heb je voor ogen? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.
Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!