Moet je na het sporten het uitgezwete zout aanvullen?

Om mijn flinke eet- en drinklust wat te compenseren probeer ik minstens drie keer per week te gaan hardlopen of naar de sportschool te gaan. Lekker eten en drinken is iets wat ik niet op wil geven, maar ook van mijn gezonde lichaam neem ik liever geen afscheid. Een goede balans tussen lekker eten en genoeg beweging maakt het voor mij makkelijk om verantwoord te genieten. 

Ik kreeg laatst een vraag van een lezeres die ook haar eten en beweging in balans probeert te houden. Ze hoorde regelmatig van mensen in haar sportschool dat ze na een uurtje sporten wat extra zout aten om het zout aan te vullen dat uitgezweet zou zijn. Zelf had zij er nog nooit van gehoord en vroeg zich dan ook af of dit klopt. Wij gingen op onderzoek uit!

We eten bijna allemaal te veel zout!

85 procent van de Nederlanders krijgt veel te veel zout binnen. De Nierstichting adviseert om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten en te drinken, maar daar gaan we dus bijna allemaal flink overheen. Dat is heel slecht voor je nieren en kan op de lange termijn onomkeerbare schade tot gevolg hebben. Je krijgt pas last van je nieren wanneer het al te laat is… En dan is er dus niks meer aan te doen. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Eén van de manieren om dit te voorkomen is door je bewust te zijn van de hoeveelheid zout die je binnenkrijgt. Dit kan je zelf bijhouden door etiketten te lezen en het op te schrijven, maar ook door een test van de Nierstichting te doen. Weet je hoeveel je binnenkrijgt? Dan kan je aan de slag om je zoutinname op een gezond niveau te krijgen.

Moet je na het sporten het uitgezwete zout aanvullen? 

Nee, je hoeft na het sporten het uitgezwete zout niet aan te vullen. Aangezien bijna iedereen in Nederland te veel zout binnenkrijgt, is het uitscheiden van een deel van dit zout door middel van zweten juist goed. Het aanvullen door bijvoorbeeld een kop bouillon te drinken is dus absoluut niet nodig en kan op de lange termijn zelfs nierschade veroorzaken.

Dit advies geldt overigens niet voor iedereen. Doe je aan extreme (duur)sporten, zoals het trainen voor een marathon of het lopen van de Vierdaagse, waarbij je uren achter elkaar flink zweet? Dan is het wel goed om erop alert te zijn dat je voldoende zout binnenkrijgt. Denk jij dat dit het geval is bij jou? Neem dan contact op met een (sport)diëtiste, hij/zij kan je helpen met het samenstellen van een uitgebalanceerd dieet.

Lees ook: Mara verwoest haar nieren met veel te veel zout!

mara-blikslager-zout-760x440


Reageer ook