5 redenen waarom je gewoon lekker brood kunt blijven eten

Een paar jaar geleden kreeg ik het bizarre idee om te stoppen met het eten van brood. In korte tijd viel ik zo’n tien kilo af. Maar voelde ik me beter, fitter en energieker? No way! Ik was vaak ziek, was snel moe en had eigenlijk permanent trek. Als ik nu terugkijk op deze tijd, denk ik dat ik geen zonde relatie met voeding had toen. Tegenwoordig ben ik zwaarder dan toen, maar ook stukken gezonder en gelukkiger. Ik weet zeker dat het niet alleen door het brood komt, maar wat ik wel zeker weet, is dat het absoluut geholpen heeft. Ik besloot op onderzoek uit te gaan en te bekijken wat (volkoren)brood nou zo goed maakt.

1. Het bevat lekker veel vezels

De kans is groot dat je wel weet dat je vezels moet eten. Het geeft je een voldaan gevoel, zorgt voor een goede spijsvertering en geeft langzaam energie af. Een wondermiddel dus! En toch krijgen 9 op de 10 Nederlanders er te weinig van binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels ligt tussen de 30 en 40 gram per dag. En wist je dat je door het eten van 6 volkorenboterhammen je maar liefst 16,2 gram vezels binnenkrijgt? Dan ben je al een heel eind op weg!

2. Brood barst van de vitaminen, mineralen en eiwitten

Volkorenbrood is niet alleen goed omdat het veel vezels bevat, het zit ook nog eens vol met vitaminen, mineralen en eiwitten. Zo bevat het de vitaminen luteïne, B1, B2, B6, en E. Daarnaast vind je ook mineralen als calcium, fosfor, ijzer, jodium, kalium, koper, magnesium, selenium en zink in volkorenbrood. En wist je dat 100 gram volkorenbrood 11 gram plantaardige eiwitten bevat? Een goede bouwstof dus!

3. Het bevat weinig vet

Op zoek naar een vetarm tussendoortje? Neem dan eens een volkorenboterham! Eén snee brood bevat minder dan een gram vet. Om het tussendoortje vetarm te houden is het natuurlijk wel belangrijk om ook bij het kiezen van het beleg op het vetgehalte te letten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een plakje kipfilet, groentespread of huttenkäse.

4. Het is lekker goedkoop

Voor minder dan een euro heb jij al een halfje brood in huis. Door ‘s ochtends en ‘s middags volkorenbrood te eten, kan je de boodschappenkosten flink drukken. Door veel af te wisselen met beleg zorg je ervoor dat je dieet gevarieerd en uitgebalanceerd blijft. Tip: leg op elke belegde boterham wat groenten of fruit. Zo kies ik vaak voor een handje spinazie, plakjes tomaat en komkommer of verse aardbeien. Een lekkere en gezonde toevoeging!

5. Je kunt het bijna overal eten

Als ik een dag op pad ben, gooi ik altijd een paar boterhammen in mijn tas. Als ik niet precies weet waar of hoe ik ga lunchen, is het super fijn om iets achter de hand te hebben. Brood kan je makkelijk meenemen en bijna overal eten. Je hebt geen gedoe met vorken en onhandige bakjes. Je kunt het met één hand eten en dus zelfs op de fiets je ontbijt eten.

Hoe is jouw relatie met brood? Eet jij het elke dag of niet? Praat met ons mee in de comments onder dit artikel!


Reageer ook