Griekse, Bulgaarse en Turkse yoghurt: dit is het verschil

Bijna elke ochtend eet ik een bakje magere yoghurt met müsli. Het is niet bijzonder, maar wel gewoon lekker. Toen ik laatst in een ‘wilde bui’ was en door de supermarkt liep, besloot ik eens een ander soort yoghurt te kopen. Maar toen ik eenmaal voor het yoghurt-schap stond verdween mijn wilde bui als sneeuw voor de zon. Wat moet ik in godsnaam kopen?! Grieks, Bulgaars, normaal, Turks of toch maar gewoon weer magere yoghurt. Uiteindelijk veilig de magere yoghurt in mijn mandje gemikt, maar wel met het voornemen dat ik nu eindelijk eens ga opzoeken wat de verschillen zijn.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is dikker dan gewone yoghurt en is qua dikte vergelijkbaar met zure room. Je kan het daardoor ook op deze manier in warme gerechten verwerken. Hij is wel vrij vet, maar liefst 10 procent. Griekse yoghurt is erg lekker met bijvoorbeeld honing en walnoten.

Voedingswaarde per 100 gram
kcal 127
Eiwitten 4,8 g
Vet 10,5 g
Waarvan verzadigd vet 6,9 g
Calcium 100 mg

Bulgaarse yoghurt

Ook Bulgaarse yoghurt is wat dikker dan normale yoghurt, maar minder dik dan Grieke yoghurt. Hierdoor is hij ook minder vet, deze variant bestaat voor 5 procent uit vet. Hij is wat zachter en minder zuur dan normale yoghurt. Lekker om bijvoorbeeld met müsli te eten!

Voedingswaarde per 100 gram
kcal 87
Eiwitten 5 g
Vet 4,5 g
Waarvan verzadigd vet 2,7 g
Calcium 175 mg

Turkse yoghurt 

Er zijn grote verschillen in de Turkse yoghurts die worden aangeboden in Nederladse supermarkten. De ene Turkse yoghurt is vergelijkbaar met gewone yoghurt, de ander is weer meer te vergelijke met Griekse yoghurt. Heb je een dunne variant en wil je hem wat dikker hebben? Laat hem dan uitlekken in een theedoek, als een soort hangop.

We hebben hier geen voedingswaarde tabel van, dit omdat er zulke grote verschillen zijn. Kijk even achterop de verpakking van de bak die je wilt kopen!

Eten jullie ook vaak yoghurt? Zo ja, welke gebruik je het liefst?


3 reacties

Viv -

Griekse yoghurt bevat veel eiwit, geeft daarom gedurende lange tijd een vol gevoel en op termijn zul je dan minder eten en daardoor gewicht verliezen.

De goedkopere bevatten suiker – nooit kopen.

Kies de variant met het hoogste eiwitpercentage (proteine) – het vetgehalte is minder relevant als er veel eiwit in zit. Dat geldt voor alle soorten yoghurt, overigens – kies de variant met het hoogste eiwitgehalte en zonder suiker. Maak je niet druk om het vetgehalte – dat wordt meer dan gecompenseerd omdat je veel minder zult eten.

Betty -

Bij AH hebben ze Griekse yoghurt zonder vet. Die is heerlijk. Of anders de nieuwe yoghurt van Arla Skyr.

Vivian Pesch -

Ik zag ook door de bomen het bos niet meer, na vele varianten en proeven..zijn we overgestapt op kwark..vertloos en lekker romig..biologische magere of de franse magere..echt een goed alternatief.

Reageer ook